referat, referate , referat romana, referat istorie, referat geografie, referat fizica, referat engleza, referat chimie, referat franceza, referat biologie
 
Astronomie Istorie Marketing Matematica
Medicina Psihologie Religie Romana
Arte Plastice Spaniola Mecanica Informatica
Germana Biologie Chimie Diverse
Drept Economie Engleza Filozofie
Fizica Franceza Geografie Educatie Fizica
 

Îndemânarea

Categoria: Referat Educatie Fizica

Descriere:

Îndemânarea este capacitatea organismului de a insusi repede noile miscari si de a reconstitui activitatea motoare, rezultand din necesitatile brusc aparute la situatia schimbata.     Timpul, necesar insusirii noilor exercitii fizice depinde de “complicitatea coordanatoare”, de pregatire fizica a celor antrenati, existenta practicii anterioare in executarea exercitiului dat...

Varianta Printabila 


Îndemânarea

Îndemânarea este capacitatea organismului de a insusi repede noile miscari si de a reconstitui activitatea motoare, rezultand din necesitatile brusc aparute la situatia schimbata.
Timpul, necesar insusirii noilor exercitii fizice depinde de “complicitatea coordanatoare”, de pregatire fizica a celor antrenati, existenta practicii anterioare in executarea exercitiului dat.
Alt indice al indemanarii reprezinta capacitatea omului de a se reorandui repede la diferite feluri de activitati motrice.
In activitatea muncitoare si sportiva, indemanarea mai efectiv se arata la depozitarea enorma a putintei si deprinderii motoare.
Un alt indice ce caracterizeaza indemanarea prezinta deasemenea exactitatea executarii exercitiilor. Mai ales exactitatea inalta e necesara muncitorilor a multor profesii (la prelucrarea metalului la strung, la optica fina, conducerea transportului).
Pentru aprecierea indemanarii a celor ce invata se folosesc exercitii de control. Spre exemplu conducerea mingii de baschet printre obstacole aranjate la distante diferite una de alta. Manifestarea indemanarii in mult depinde acei ce invata coordoneaza cu miscarile sale in timp si spatiu. In legatura cu aceasta este important de a dezvolta capacitatile intelegerii si diferentierii exacte a parametrilor motoare, ritmice si musculare.
Pentu perfectionarea coordonarii  musculare se poate de efectuat sarituri in lungime de pe loc la distanta data – 50, 100, 150 cm de pe loc, cu ochii inchisi, aruncarea mingilor ( de tenis, de baschet sau volei )la distante date din diferite pozitii: de sus, de jos, dintr-o parte, de dupa cap, in urma, peste cap ; aruncarea grenatei si a altor obiecte la distanta data.
Pentru perfectionarea miscarilor in spatiu de recomanda exercitii: ridicarea mainilor la unghiul dat (30, 45, 90, 100 °) cu ochii inchisi, exercitii analoage pentru transportul corpului, a umerilor din diferite pozitii initiale ; determinarea distantei dupa sunet si vizual; intoarcerea la 90, 100, 120, 270° ; aruncarea mingilor in cos, sarituri cu alergari la distanta data.
Conducerea cu miscari in timp se perfectioneaza in timpul mersului pe sportiv, alergarilor, aruncarilor, a exercitiilor cu dezvoltare complexa in timp strict determinat ( in timpul a 5, 10, 20, 30 secunde, cateva minute); in timpul executarii exercitiilor libere pe parcursul a 2-3 minute, prin repetarea exercitiilor cu exactitate la un timp stabilit.
Exercitiile complexe folosite pentru educarea indemanarii cu obiecte sau fara se recomanda sa se execute din diferite pozitii initiale ( culcat, asezat, in picioare, pe diferite inclinatii si plane, cu amplititudinea si viteza diferita. O mare valoare le au exercitiile efectuate la aparatele de gimnastica, perete si scaun de gimnastica, exercitii prin catarare, prin dansuri, cu echilibru, sarituri pe batut s.a. Folosirea sistematica a exeritiilor cu o dezvoltare complexa actioneaza asupra acapararii practicii a celor ce invata, ce prezinta fundamentul nivelului inalt al indemanarii.
Un mijloc pretios pentru educarea indemanarii servesc jocurile sportive, mai ales fotbalul, voleiul, baschetul, hocheiul, Un loc insemnat in dezvoltarea indemanarii le au exercitiile acrobatice, combinatia exercitiilor libere. Aceste exercitii maresc orientarea in timp si spatiu.
Complicitatea exercitiilor in toate diviziunile programei a educarii fizice creste din an in an. O astfel de marire permanenta a complicitatii coordanatoare a exercitiilor duce la dezvoltarea rapida a indemanarii.

Dezvoltarea indemanrii pe exemplul antrenarii fotbalistilor

E nevoie de mentionat ca ultimele cercetari tot mai mult confirma acel punct de vedere ce spune ca indemanarea este capacitatea sistemului nervos. Doctorul Ferents Hepp intelege prin indemanarea capacitatea de a asimila noile miscari, de a coordona constient cu miscarile sale, de a nu se pierde in alegerea necesara si schimbul lor in diferite situatii si de a gasi cea mai reusita rezolvare. In timp ce repezeciunea, supletea si forta se poate de masurat in      unitati absolute, aprecierea indemanarii in destula masura e   subiectiva. Insa de a aprecia indemanarea  inca nu s-a reusit in unitati absolute.
In sport indemanarea se divizeaza in generala si speciala.
In genere indemanatic se considera acel ce poate sa gaseasca intr-o situatie concreta rezolvarea cea mai buna si totodata executand miscarea necesara in mod cel mai exact si econom.
Insa e gresita concluzia ca capacitatea de a se folosi indemanatic cu mingea e echivalenta cu indemanarea speciala. Un caz deseori intamplat in alegerea sportivilor: un tanar sportiv, manifestand indemanarea spre exemplu in baschetbol ca de obicei poate indemanatic sa conduca mingea si cu picioarele ( in deosepire de un gimnast, incapabil, necatand la excelenta dezvoltare a indemanarii locomotoare, nici cu picioarele, nici cu mana sa conduca mingea si sa nimereasca in tel).
Indemanarea generala este baza dezvoltarii indemanarii speciale. Doar acel fotbalist poate fi calificat ca indemanatic din punct de vedere al indemanarii speciale, care repede se orienteaza in siruatii pe teren, poate alege exact si rezultativ executacea mai buna rezolvare tehnica si tactica a unei situatii concrete din mai multe posibile.
Necatand la aceea ca in fotbal e imposibla (dar si netrebuincioasa) formarea a astfel de stereotipuri dinamice, de exmplu, tehnica sariturilor in inamtime cu intoarcere pentru un atlet sau sarituri salto pentru un gimnast, miscari individuale (lovituri cu capul si piciorul) fotbalistii trebuie sa execute aproape permanent in diferite conditii. Indemanarea  fotbalistului se manifesta in aceea ca jucatorul exact „ghiceste” care miscare e necesara anume in acea situatie, in ce temp e nevoie sa execute el acesta miscare. In dependenta de aceea cat de corect e aleasa rezolvarea, noi socotim fotbalistul mai bine sau mai slab posedand indemanarea speciala. Asadar la baza indemanarii generale si speciale e situat stereotipul dinamic. O dovada in plus a acestei afirmatii se poate de vazut in actiunile jonglorului cu mingea in conditiile meciului: indemanaticul jonglor va fi pana la hohma de neindemanatic pe terenul de fotbal.      

Metodele de dezvoltare a indemanarii la fotbalisti

A incepe lucrul pentru dezvoltarea indemanarii se permite din varsta juniora si e folositoare in acest plan orice miscare.
Practica convinge: indemanarea este mai complicata ca altele capacitati fizice. Indemanaticul adevarat si sportivul dezvoltat multilateral mai usor si mai repede insuseste toata gama miscarilor practic in orice tip al sportului.
Fotbalistii si baschetbolistii in timpul invatarii deobicei se arata a fi mai indemanatici, ca gimnastii dezvoltati unilateral.
Fotbalistilor li se recomanda in scopul majorarii indemanarii generale sa acorde mai multa atentie exercitilor din gimnastica si atletica usoara, exercitii din alte feluri de port.
Pentru majorarea nivelului indemanarii speciale a miscarilor se utilizeaza exercitiile tehnice simple si complexe efectuate cu mingea.
Din exercitiile de gimnastica alegem in primul rand acelea, care necesita orientarea repede si multilaterala in situatii, dezvoltarea membrelor superioare si inferioare. E important sa poata judeca jucatorul pentru indeplinirea exercitiilor cu succes. In timpul performarii exercitiilor gimnastice nu trebuie de tins la executarea lor automata.
Chiar invers, exercitiile complexe trebuie elaborate in asa fel, ca inaintea jucatorului permanent sa apara probleme noi. In conditiile limitarii spatiale si a timpului, ei trebuie sa aleaga asa rezolvari, care s-i aduca la executarea exercitiului cu succes. In asa mod fotbalistul se invata sa gaseasca modul cel mai rezonabil in situatia data.
A folosi aceasta metoda de dezvoltare a indemanarii se poate doar atunci, cand jucatorii pot deacum sa execute elementele miscarilor gimnastice, netemandu-se sa primeasca vreo trauma, Daca aceste cerinte nu vor fi urmate si daca se vor pune jucatorului problema a carei rezolvare este incapabil s-o gaseasca, atunci in afara de greseala pedagogica mai apare si posibilitatea directa de a primi vreo trauma.

Indicatii metodice
Baza indemanarii generale se poate initia din copilarie ( la 6-10 ani). E bine, daca in rand cu miscarile elementare ca alergarea, salturile, aterizarile, opririle, incarniturile, copilul sa joace mult cu mingea. Traiectoria zborului mingei, procedurile de a prinde corect mingea si a o opri – toate acestea vor invata copilul corect sa determine distanta, legitatatea dezbaterii mingei de la pamant. La asa varsta inca nu-i nevoie de a invata copilul tehnica jocului, la eleborarea indemanarii speciale – nivelul intelectual al copilului in acest timp nu este destul pentru a intelege explicarile coplicate, iar muschii si vasele inca nu sunt apte pentru  indeplinirea miscarilor complicate, specifice pentru fotbal.
La majoritate,  nivelului indemanarii actioneaza punerea treptata si neintrerupta in fata celor ce invata tot mai complicate probleme (situatii), fiind nevoiti a fi mai atenti, gandind la posibilitatea gasirii catorva rezolvari la fiecare situatie. Pe masura dezvoltarii fizice a copilului (la 12-15 ani) se poate de complicat exercitiile astfel, ca el sa fie impus sa foloseasca capacitatile sale fizice pentru indeplinirea lor.
Paralel cu dezvoltarea indemanarii generale a miscarilor trebuie de inceput elaborarea indemanarii generale. Dar e necesar, atragand atentia asupra nivelului dezvoltarii fizice si intelectuale a elevului, sa se introduca volumul exercitiilor corespunzator acestui nivel.
Nu se permite de a se concentra unilateral doar la dezvoltarea indemanarii speciale si in mersul antrenarii cu cei maturi. Din timp in timp, in programul antrenarilor numaidecat trebuie sa intre exercitiile ce actiaoneaza asupra majorarii indemanarii speciale. Dezvoltarea indemanarii – nu e problema de o singura data, ci regulata. Prin urmare, si in cuprinsul antrenarilor ea deasemenea trebuie sa fie un component permanent.
In ce parte a antrenamentului e mai bine de introdus exercitii de indemanare?
Cred ca pentru antreniri aceasta intrebare nu prezinta a mare problema. Deja in seria exercitiilor de incalzire se poate de introdus cateva miscari, ce nu dau o mare incarcatura, dar intensiv dezvolta indemanarea (salturi in timpul alergarii, incarnituri s.a.m.d).
La sfarsitul incalzirii treptat se trece la exercitii de gimnastica mai complicate. Dupa incalzirea generala vine randul jocurilor dinamice deja cunoscute ce necesita executarea miscarilor complicate ce dezvolta indemanarea miscarilor de arsenalul tehnicii fotbalului.
In partea de baza a antrenamentului (dupa incalzirea generala) sunt obligatoare destul de complicate exercitii de gimnastica („roata”,rostogolirea peste cap fara ajutorul mainilor, etc), sarituri, estafete cu trecerea obstacolelor, la fel exercitii cu mingea, complicandu-se cu exercitii adaugatoare de caracter diferit.
Estafetele ce dezvolta indemanarea si jocurile dinamice se introduc in continutul antrenarilor atunci, cand la jucatori apar semne de oboseala fizica si morala, iar estafetele de obicei la sfarsitul partii de baza si finala a antrenamentului (ele treptat coboara incacatura, datorita faptului ca jucatorii executa miscarile pe rand).
In alegerea exercitiilor, tinand cont de pregatirea si particularitatile jucatorilor, trebuie de gandit si la locurile mult mai potrivie pentru antrenamente. Exercitiile legate de caderi ( de exemplu acrobatice ), mai bine se petrc in sala (pe saltele.
In selectionarea exercitiilor e important si dozajul saptamanal a exercitiilor pentru dezvoltarea indemanarii. Cu cat mai multe vor fi asa exercitii cu mingea si fara, cu atat mai bine pentru fotbalist ( cate 3-4 la fiecare antrenament ).
Alegand exercitii, trebuie de tins la cat mai mare diversitate a lor. In prima parte a antrenamentului sunt obligatoare cateva exercitii de gimnastica, sau atletica usoara  fara minge. Mai departe exercitii speciale de indemanare  cu mingea („scoala tehnicii”). Fiecare exercitiu a complexului trebuie sa contina cat mai multe elemente a tehnicii. Intr-asa fel, repetarea din timp in timp a elementelor aparte a tehnicii actioneaza asupra intaririi lor.

Bibliografie:

Физическая культура. Г. В. Мейзеров
Футбол. Тренировка.   Арпад Чанади

Referat oferit de www.ReferateOk.ro
Home : Despre Noi : Contact : Parteneri  
Horoscop
Copyright(c) 2008 - 2012 Referate Ok
referate, referat, referate romana, referate istorie, referate franceza, referat romana, referate engleza, fizica